-
Surveyen dækker en periode på seks måneder. De nyeste stillingsopslag, som indgår, er cirka fire måneder gamle, og de ældste stillingsopslag er cirka 10 måneder gamle. Således dækker rapporten fra december fx jobs, som har været slået op mellem marts og august samme år.
At jobopslagene i rapporten er mindst fire måneder gamle, skyldes at vi er nødt til at være sikre på, at rekrutteringsprocessen er afsluttet, inden vi kan spørge arbejdsgiveren, om rekrutteringen har været succesfuld.
Surveyen udkommer fire gange årligt. Hver rapport indeholder tre ”nye” måneder og tre måneder, som også indgik i den forrige rapport.
-
Du kan finde en statistik med alle stillingsbetegnelserne her:
Jobindsats.dk: Virksomhedernes forgæves rekrutteringer (nyt vindue)
Det er ikke alle stillingsbetegnelser, vi har tal for i målingen. Det skyldes, at vores data er en stikprøve, og for små stillingsbetegnelser er datamængden ofte for lille til, at vi kan lave statistik. Så i nogle tilfælde står der blot ”.”, som betyder, at vi ikke har data nok til at beregne en sikker statistik.
-
Forgæves rekrutteringsrate er et begreb, vi bruger til at beskrive den del af rekrutteringerne, hvor arbejdsgiveren ikke fandt den kandidat de søgte. Det kan både være en situation, hvor stillingen slet ikke blev besat, og det kan også være en situation, hvor arbejdsgiveren endte med at ansætte en anden profil end den, de ønskede. Den forgæves rekrutteringsrate (FRR) udtrykker således andelen af forgæves rekrutteringer ud af det samlede antal rekrutteringsforsøg.
-
Både ubesatte stillinger og stillinger besat med anden profil er udtryk for, at arbejdsgiveren ikke fandt den ønskede arbejdskraft. Man kan altid se opdelingen mellem de to kategorier, så man fx kan nøjes med at se på ubesatte stillinger, hvis man ønsker det.
Vi har valgt at lave opdelingen, fordi begge opgørelser indeholder vigtig information. Et eksempel kunne være, at en arbejdsgiver søger en pædagog, men på grund af mangel ender med at ansætte en pædagogmedhjælper. Så er det vigtig information både for beskæftigelses- og uddannelsessystemet. Samtidigt vil det også kunne vise, om der er brancher, som er gode til at ansætte alternative eller mere utraditionelle profiler.
-
Vi søger automatisk på alle elektroniske jobopslag og udvælger en stikprøve, som sikrer, at vi får en brugbar statistik for flest mulige stillingsbetegnelser i hver region. For de opslag, som indgår i stikprøven, henter vi automatisk en række oplysninger. Derudover sender vi via mail et spørgeskema eller laver et telefoninterview med den person, som står som ansvarlig for jobopslaget. Her spørger vi først og fremmest til, om rekrutteringen har været succesfuld, herunder også om den er besat med en anden profil end ønsket. Hvis det er tilfældet, spørger vi til, hvilke ønskede kompetencer den ansatte ikke havde.
Rekrutteringssurvey
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejder løbende en analyse af de danske virksomheders situation med rekruttering.
Analysefirmaet HBS Economics står for den praktiske udførelse af undersøgelsen via programmet Enalyzer.
Styrelsens rekrutteringssurvey anvendes som et aktuelt billede af rekrutteringssituationen på det danske arbejdsmarked. Rekrutteringssurveyen opgør den forgæves rekrutteringsrate for alle de stillingsbetegnelser som overvåges på arbejdsmarkedet. I øjeblikket overvåges over 1000 stillingsbetegnelser. Den forgæves rekrutteringsrate angives som en andel. Mere præcist er det forholdet mellem de rekrutteringsforsøg, som har været forgæves, i forhold til alle rekrutteringsforsøg (summen af succesfulde og forgæves rekrutteringsforsøg).
Styrelsens rekrutteringssurvey er fra og med fjerde kvartal 2018 baseret på en ny metode og giver et øjebliksbillede af rekrutteringssituationen på det danske arbejdsmarked. Resultaterne kan bruges som indikatorer for omfanget og karakteren af virksomhedernes rekrutteringsudfordringer i Danmark.
I surveyen svarer virksomhederne, om det er lykkedes at rekruttere arbejdskraft til den ledige stilling. Forsøg på rekruttering identificeres via elektroniske jobopslag. Surveyen spørger til om virksomheden enten har fået den arbejdskraft de søgte, har ansat en ny medarbejder med en anden profil eller har rekrutteret forgæves.
Blandt alle virksomheder med elektroniske opslag inden for en bestemt stillingsbetegnelse udvælges et repræsentativt udsnit, som kan give et dækkende billede af rekrutteringssituationen på arbejdsmarkedet. Virksomhedernes tilbagemeldinger om rekrutteringssituationen giver således et aktuelt billede af rekrutteringssituationen for de ca. 1000 stillingsbetegnelser, som STAR overvåger.
STAR offentliggør rekrutteringspublikationen på hjemmesiden star.dk:
· Survey, september 2024 - offentliggøres i uge 41 (7. - 11. oktober)
· Survey, december 2024 - offentliggøres i uge 51 (16. - 20. december)
· Survey, marts 2025 - offentliggøres i uge 15 (7. - 11. april)
· Survey, juni 2025 - offentliggøres i uge 26 (23. - 27. juni)
Metoden bag rekrutteringssurveyen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har fra efteråret 2018 ændret dataindsamlingsmetoden bag rekrutteringssurveyen. Fra efteråret 2018 spørges virksomheder, der har haft et elektronisk stillingsopslag, mod tidligere at spørge virksomheder, om de havde rekrutteret eller ikke havde rekrutteret i den seneste periode.
Med den nye metode målrettes dataindsamlingen, da respondenten af spørgeskemaet, er den person, som er angivet som kontaktperson i stillingsopslaget. Samtidig gør den nye metode det muligt at forsimple spørgeskemaet og lave mere præcise opgørelser. Resultaterne vil blive publiceret løbende.
De inviterede virksomheder er udvalgt i overensstemmelse med en stratificeret stikprøveplan, som er udvalgt med henblik på at dække flest mulige stillings-betegnelser i hvert RAR-område. Når der er indhentet nok svar til at kunne vurdere rekrutteringssituationen for den pågældende stillingsbetegnelse, indhentes der ikke flere svar.
Stikprøveundersøgelsens resultater er efterfølgende vægtet og skaleret op for at være dækkende for hele arbejdsmarkedet i Danmark. Det betyder, at fordelingen af rekrutteringsforsøg er repræsentativ for hele arbejdsmarkedet.
Der er en statistisk usikkerhed i forbindelse med stikprøveudvælgelse og opskaleringen af undersøgelsens resultater (antallet af forgæves rekrutteringer). Denne usikkerhed betyder, enten at den forgæves rekrutteringsrate på landsplan med 95 procents sandsynlighed ligger indenfor +/-0,5 pct.-point. af det samlede antal forgæves rekrutteringer, eller at et dækkende antal rekrutteringssituationer er belyst.
Der er tale om forgæves rekruttering, hvis virksomheden ikke får besat stillingen eller hvis stillingen er blevet besat med en medarbejder, der ikke havde de efterspurgte kvalifikationer.
Virksomhederne bliver spurgt om status på deres rekrutteringsforsøg cirka 3 måneder efter, at de har slået stillingen op. Virksomhederne svarer enten via et spørgeskema på internettet eller via telefoninterviews. Surveyens svarprocent er cirka 50 pct.
Virksomhederne er blandt andet blevet spurgt om følgende:
· Hvorvidt rekrutteringsforsøget var forgæves?
· Hvor mange personer, det i givet fald drejer sig om?
· Om den forgæves rekruttering har betydet, at virksomhederne har opgivet ordrer?
Metoden i Rekrutteringssurveyen (pdf)
Ofte stillede spørgsmål
Rekrutteringssurveys
Rekrruteringssurvey giver et øjebliksbillede af rekrutteringssituationen på det danske arbejdsmarked. Rekrruteringssurvey blev offentliggjort halvårligt i hhv. januar og juni fra 2007 til 2018 og herefter kvartalvis.
Oversigt over rekrutteringssurveys
-
Rekrutteringssurvey juni 2024
-
Rekrutteringssurvey marts 2024
-
Rekrutteringssurvey december 2023
-
Rekrutteringssurvey september 2023
-
Rekrutteringssurvey juni 2023
-
Rekrutteringssurvey marts 2023
Kontakt
Data og Analyse