Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

Kontorer og enheder i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering består af 11 kontorer, herunder tre regionale arbejdsmarkedskontorer samt nogle tilknyttede enheder.

Her følger en kort oversigt over hvert kontors og enheds vigtigste opgaver og ansvarsområder i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Kontorer

Beskæftigelse

Kontorchefer: Lotte Horsholt og Thomas Dahl Werlauff

Kontoret har til formål at bidrage til det politikforberedende arbejde, jura og implementering af reformer målrettet borgere, der enten skal i beskæftigelse eller skal fastholde deres beskæftigelse. 

Kontoret har fokus på at udvikle beskæftigelsesfaglighed og på arbejdet med at fremme løntimer for borgere der er længere fra arbejdsmarkedet.

Kontoret har bl.a. ansvaret for:

  • Indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere samt borgere i ressourceforløb, revalidering og jobafklaringsforløb og borgere på ledighedsydelse.
  • Handicapområdet og IPS.

Arbejdsmarked

Kontorchefer: Tine Skovgaard Lund og Siff Ørts Gadgaard

Kontoret har til formål at bidrage til det politikforberedende arbejde, jura og implementering af reformer målrettet de jobparate målgrupper. 

Kontoret har blandt andet fokus på jobsøgning og jobformidling og har bl.a. ansvar for:

  • Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), lov om organisering og un-derstøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv. (LOB) og varslingsloven.
  • Arbejdet med virksomhedernes adgang til kvalificeret arbejdskraft fra ind- og udland, at forebygge mangelsituationer på arbejdsmarkedet samt ansvaret for de virksomhedsrettede indsatser.
  • Indsatsen for forsikrede ledige og jobparate kontanthjælpsmodtagere, det individuelle kontaktforløbet i a-kasser og jobcentre og it-understøttelsen heraf samt jobrettet opkvalificering, herunder uddannelsesordningerne i beskæftigelsesindsatsen.
  • Koordinering af styrelsens internationale forpligtelser det internationale område. 
  • Udvikling og monitorering af reformudspil, indsatser og politikker rettet mod forsikrede ledige og jobparate. 

Ydelser

Kontorchefer: Kirsten Brix Pedersen og Tina Holgaard Madsen

Kontoret har til formål at bidrage til det politikforberedende arbejde, jura og implementering af reformer relateret til ydelser samt lov- og andet regelarbejde i på ydelsesområdet.

Kontoret har bl.a. ansvaret for:

  • Regler vedrørende ydelserne til forsikrede ledige under lov om arbejdsløshedsforsikring, herunder dagpenge og efterløn
  • Ydelser i relation til sygedagpengeloven og barselsloven samt for ferieloven
  • Reglerne om folkepension og førtidspension efter lov om social pension og en række andre tilbagetrækningsordninger
  • Ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, herunder kontanthjælp, , fleksjob, uddannelseshjælp, revalideringsydelse, ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse 
  • Reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om fleksjob
  • Lov om individuel boligstøtte, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag samt lovgivningen om refusionssystemet
  • Reglerne om betaling af Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) af en række ydelser 
  • Lovgivningen om Udbetaling Danmark og for at udøve tilsyn med Udbetaling Danmark.

Digitalisering

Kontorchef: Claus Balslev og Louise Seidler Johansen

Kontoret har ansvaret for den digitale udvikling og forvaltning af både interne sagsbehandlings- og forretningssystemer i styrelsen samt de forretningssyste-mer, der understøtter beskæftigelsesindsatsen på landsplan. Desuden har kon-toret ansvaret for systemer, som udveksler data vedrørende socialsikringsydel-ser på tværs af EU. 

Kontoret har bl.a. ansvaret for: 

  • Den digitale implementering af politiske reformer og initiativer, herunder udvikling af selvbetjeningsløsninger mv. 
  • Drift og udvikling af Jobnet.dk
  • At understøtte Landssupporten for Jobnet.dk og supportenhederne hos de kommunale sagsbehandlingssystemer.
  • Drift og udvikling af Det Fælles Datagrundlag (DFDG) og af VITAS.
  • Drift og udvikling af systemerne EESSI og RINA, 
  • Den interne IT i styrelsen, herunder journalsystemer og workindenmark.dk.
  • Samarbejdet med Statens It samt for styrelsens it-strategi og udviklingsopgaver.
  • Arbejdet med beredskaber, databeskyttelse, informationssikkerhed, compliance og GDPR i styrelsen.

Ledelsessekretariatet

Kontorchef: Laura Olsen

Ledelsessekretariatet betjener direktionen og varetager koordinerende funktioner i forhold til hele styrelsen.

Kontoret har fire hovedopgaver:

  • Direktionsbetjening: Kontoret sørger for, at direktionens hverdag fungerer. Kontoret står fx for styring af kalender, møder, materiale, oplæg mv.
  • Presse og kommunikation: Kontoret står for kommunikation udadtil og indadtil. Desuden koordinerer kontoret aktindsigter på tværs af styrelsen.
  • God arbejdsplads: Kontoret har ansvar for at udvikle styrelsen som organisation, så styrelsen bliver ved med at være en god og attraktiv arbejdsplads.
  • Sammenhæng, strategi og styring: Kontoret sørger for styrelsens strategi, sammenhængende styring og koordination af større indsatser og projekter på tværs af styrelsen.

Dertil er kontoret ansvarlig for sekretariatsbetjeningen af Beskæftigelsesrådet.

STAR Brønderslev

Kontorchef: Anders Daugberg Stryhn

Kontoret forvalter en række forskellige sagsområder, som har det til fælles, at de understøtter et effektivt beskæftigelses- og ydelsessystem.

Kontoret har ansvaret for: 

  • Klagesager og vejledning vedrørende arbejdsløshedsforsikring (CKA)
  • Sager om EØS-dagpenge, herunder udstedelse af dokumenter, der bekræfter danske arbejdsperioder for ikke-forsikrede
  • Tilskudsforvaltning og udbetalingsadministration i forhold til a-kasser (Regnskabstilsynet)
  • Lufthavnstilsynet

Tilsyn

Kontorchef: Emil Horup Østergård

Kontorets formål er at sikre viden om, hvorvidt lovgivningen på beskæftigelsesområdet fungerer hensigtsmæssigt og om Folketingets intentioner med lovgivningen bliver indfriet.

Kontoret har ansvaret for: 

  • At føre følge op på, om tilskudsmodtagerne, herunder organisationer, a-kasser og kommuner, administrerer statens tilskud eller ydelser i overensstemmelse med gældende love og regler. 
  • At fortsætte udviklingen og effektiviseringen af tilsynsindsatsen i takt med at flere ydelser digitaliseres
  •  At koordinere alle sager og henvendelser vedrørende Rigsrevisionen og henvendelser vedrørende snyd og misbrug af offentlige tilskud eller ydelser. 

Data og Analyse

Kontorchefer: Klaus Henrik Langager og Kristian Kranker Grøsvik

Kontoret har til formål at understøtte det policy-forberedende arbejde samt sikre grundlaget for opfølgning på reformer og politiske initiativer ved at sikre, at beskæftigelsespolitikken kan føres på et oplyst grundlag. 

Kontoret har bl.a. ansvaret for: 

  • At indsamle, behandle og udstille data om beskæftigelsesindsatsen i Danmark, herunder udvikling og vedligeholdelse af jobindsats.dk samt DREAM.
  • Lave analyser på beskæftigelsesområdet og udvikle metoder og redskaber til fx opfølgning på reformer og politiske aftaler.
  • Overvågning og analyse af udviklingen på det danske arbejdsmarked gen-nem fx rekrutteringssurveys, tilfredshedsundersøgelser, arbejdsmarkedsba-lancen.dk, jobeffekter.dk mv.
  • Videns- og evidensarbejde på beskæftigelsesområdet, herunder opsamling af eksisterende viden og opbygning af ny viden gennem kontrollerede forsøg, nudging, progressionsanalyser, registerbaserede effektundersøgelser, reviews mv.
  • Arbejdet med kvalitative analyser, erfaringsopsamlinger og praksistjek.

Økonomi

Kontorchef: Thomas Normann Pedersen

Økonomi har det samlede ansvar for pulje- og økonomistyringen i hele styrelsen, herunder budgetlægning, budgetopfølgning og regnskabsaflæggelse på tværs af alle de bevillinger, styrelsen administrerer. 

Kontoret har bl.a. ansvaret for:

  • Arbejdet med finanslov og intern budgetstyring.
  • Tilskuds- og puljeadministration, herunder udmøntning og faglig opfølgning.
  • Regnskab, refusion og internt finansielt kontrolmiljø.
  • Intern service, IT-opgaver og journalisering.
  • Ansvaret for det grønne spor i STARs bæredygtighedsarbejde.

Arbejdsmarkedskontorer

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har tre regionale arbejdsmarkedskontorer.

Regionale arbejdsmarkedskontorer i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Workindenmark-centret og Specialfunktionen Job & Handicap hører under Arbejdsmarkedskontor Syd.

Sidst opdateret: 21-10-2024