-
Knap 800 medarbejdere blev varslet afskediget på Danish Crown Sæby i april 2023. Der blev hurtigt etableret et stærkt samarbejde mellem jobcenter Frederikshavn, Danish Crown, NNF og STAR med henblik på at hjælpe de afskedigede videre i deres arbejdsliv.
Indsatsens fokus
Varsling af knap 800 medarbejdere på én arbejdsplads, som lå placeret i en mindre by i Nordjylland, kaldte på en effektiv, proaktiv og samlet indsats. Opgaven med at hjælpe de mange medarbejdere videre i nye job blev løftet af et samarbejde mellem forskellige aktører. For at sikre alle berørte medarbejdere den bedst mulige hjælp blev der nedsat en styregruppe med repræsentanter fra alle aktører. Styregruppen mødtes ugentligt for planlægge og koordinere indsatsen.
Frederikshavn Kommune etablerede et satellitjobcenter på Danish Crown, hvor de afskedigede medarbejdere fik tilbudt individuelle samtaler for at afklare deres kompetencer og behov. Desuden sikrede den fremskudte indsats, at de ledige havde let adgang til jobcentrets hjælp. Der blev samtidig iværksat både en job- og en uddannelsesmesse. Jobmessen havde deltagelse af 35 virksomheder, og de afskedigede blev præsenteret for 200 jobmuligheder på dagen. For afskedigede, der ønskede at søge job på andre Danish Crown slagterier, blev der organiseret interne jobmesser og busture for at udforske disse muligheder.Sideløbende hermed blev arbejdet med at etablere målrettede opkvalificeringsforløb inden for brancheområder, hvor der er mangel på arbejdskraft. Varslingsmidlerne blev brugt til at opkvalificere medarbejderne gennem seks forskellige opkvalificeringsforløb vedr. metalindustrien, kabelmontør, SOSU og rengøringsforløb. I alt er der blevet gennemført 268 specifikke opkvalificeringsforløb.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsenDanish Crown, Jobcenter Frederikshavn, Jobcenter Hjørring, Jobcenter Aalborg, Jobcenter Brønderslev, Foreningsforbundet NNF Nordjylland, flere nordjyske uddannelsesinstitutioner og STAR har haft et bredt samarbejde om indsatsen.
Indsatsen trin for trin
1. Et samarbejde mellem nordjyske kommuner, uddannelsesinstitutioner, Danish Crown, Foreningsforbundet NNF Nordjylland og STAR blev etableret på baggrund af varsling af knap 800 medarbejdere på Danish Crown Sæby. Der blev nedsat en styregruppe for at koordinere samarbejdet.
2. Frederikshavns Kommune nedsatte et satellitjobcenter på Danish Crown for at hjælpe folk videre i nyt job eller uddannelse.
3. Der blev i gangsat en række initiativer for at hjælpe de afskedigede medarbejdere. Der blev arrangeret job- og uddannelsesmesser, en sms-tjeneste, en jobbank, busture til virksomheder med behov for arbejdskraft mv.
4. Der blev etableret forskellige opkvalificeringsforløb, målrettet dem der ønskede et brancheskift.
5. Der er fortsat opmærksomhed på at hjælpe dem, der stadig er ledige, med henblik på at de også kommer i job.STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som sparringspartner og projektoperatører på nogle indsatser og var med i den styregruppe, som blev nedsat, da den første varsling blev meldt.
Heidi Juel Frederiksen, afdelingsleder ved Jobcenter Frederikshavn, udtaler: "Samarbejdet mellem forskellige aktører har været afgørende for at hjælpe de afskedigede medarbejdere med at finde nye job og karriereveje. Resultaterne viser, at når vi arbejder sammen, kan vi opnå store resultater."
STARs Job- og uddannelsesteam har særligt haft den koordinerende rolle, i forhold til at hjælpe nogle af de afskedigede videre til andre brancher, hvor der er mangler arbejdskraft. I et samarbejde med blandt andre Procon Wind Energy har vi hjulpet en gruppe tidligere slagterimedarbejdere, der nu er ansat som kabelmontører hos firmaet. Et opkvalificeringsforløb gjorde dem parate til et brancheskift.
HR-chef i Procon Wind Energy, Carina Holst Kristensen siger: ”Vi stod og manglede mange medarbejdere – og så kom nyheden om den store afskedigelsesrunde hos Danish Crown. STAR så, at der kunne være en mulighed for, at nogle af de opsagte kunne mætte vores behov for arbejdskraft. Via en kompetent og god dialog fik vi mod til at gå videre med det. STAR agerede hjælpende sparringspartner under hele forløbet. En del af de opsagte blev via opkvalificering gjort kompetente til at få job hos os som kabelmontører. Vi er glade for at have fået folk til at klare opgaverne, og er meget tilfredse med, at arbejdskraften er lokal”.Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
-
Der er stor efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft til at løse opgaver relateret til grøn energi. Via en indsats i Østdanmark opkvalificeres ledige til kabelmontører, så el-branchen kan få den nødvendige arbejdskraft. Der er lignende forløb i gang på tværs af landet.
Indsatsens fokus
Omstillingen til grøn energi kræver flere faglærte både nu og på længere sigt. Der er stor mangel på bl.a. elektrikere, og indsatsen har derfor fokus på substitution – at få opkvalificeret ledige til kabelmontører. En kabelmontør arbejder typisk sammen med elektrikere, og opgaverne kan fx bestå i at trække og oplægge kabler i føringsvejene efter tegningsmateriale og at sætte ladestandere op. Kabelmontøren er med på både større og mindre entrepriseopgaver, husbyggeri, ombygninger og industriinstallationer mv.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-forbund, FH hovedstaden, Roskilde Tekniske Skole, en række østdanske jobcentre og STAR har samarbejdet om indsatsen.
Indsatsen trin for trin
1. Et samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og STAR blev etableret. Der skete en udvælgelse og udvikling af kursuspakken: ”Kabelmontør kursusforløbet” på baggrund af behov i branchen. Der blev udvalgt en kursusleverandør.
2. Informationsmøde for jobcentre og a-kasser om indsatsen, hvor de blev orienteret om, hvilke profiler der efterspørges. STAR har været tovholder og haft ansvar for al praktikken omkring informationsmødet. STAR gik efterfølgende i dialog med de enkelte jobcentre og a-kasser. De bidrog med at udvælge og hjælpe relevante ledige videre til kurset med henblik på at sikre gode matches med virksomhedernes behov.
3. Der blev afholdt informationsmøde på uddannelsesinstitutionen, hvor kandidaterne blev orienteret om forløbet. Alle aktører deltog.
4. Kursusforløbet varede 6 uger, og undervejs blev der afholdt en matchdag, hvor kursisterne mødte forskellige virksomheder.
5. Efter 6 uger blev kursisterne færdige og klar til et job som kabelmontører i elbranchen.STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som projektoperatører og sparringspartner. De har været tovholder for de aktører, der har været involveret og har haft en koordinerende rolle omkring indsatsen.
Mere konkret har uddannelsesteamet en tæt dialog med arbejdsgiverorganisationerne om de specifikke behov for arbejdskraft, ligesom de har medvirket til at lave aftaler med uddannelsesinstitutioner omkring afvikling af kurser. De har også den løbende dialog med jobcentrene om, hvilke profiler virksomhederne har efterspurgt for at sikre et match mellem virksomhedernes behov og den lediges kompetencer.
Underdirektør Tina Voldby fra TEKNIQ Arbejdsgiverne siger, at de er rigtig glade for samarbejdet: ”Vi er en lille organisation, og vi kan ikke opretholde kontakt med de mange jobcentre. Så vores samarbejde med STAR er helt afgørende for gennemførelsen. STARs Job- og uddannelsespartnere bidrager fx med at samle aktørerne og koordinere indsatsen med jobcentre og uddannelsesinstitutioner. Det er en kæmpe hjælp”.Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
Hvem er STARs Job- og Uddannelsesteam
Casebank
I casebanken findes eksempler på vores indsatser.
Vi har samlet et udpluk af indsatser, som beskriver hvordan det nationale job- og uddannelsesteam hjælper og skaber værdi hos vores samarbejdspartnere.