Kommunernes indberetning i forbindelse med seniorpension (SEP)
Kommunernes indberetning af afgørelser i sager om seniorpension.
Fra 1. januar 2020 er der indført en ny ydelse Seniorpension. I forbindelse med indførelse af seniorpension er der blevet udviklet et nyt modul i bi.star.dk, som hedder Seniorpension (SEP). I denne løsning skal alle afgørelser i sager om seniorpension indberettes. I løsningen indtastes både tilkendelser og afslag, samt evt. årsag til afslaget.
Kravet om indberetning fremgår af ”Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og det statistiske datavarehus på beskæftigelsesområdet” § 1 (BEK nr. 1642 af 27/12/2019).
Vejledning til brug af løsningen:
Seniorpension - Brugervejledning (pdf) (nyt vindue)
Ved valg af diagnose kan der vælges mellem omkring 20.000 d-koder i indtastningen i skemaet. Kendes d-koden ikke, skal man vælge det kapitel, som diagnosen hører under. Ønskes der at søge i de officielle diagnoser fra Sundhedsdatastyrelsen, hvilket ikke er et krav, kan de findes på medinfo.dk:
Klassifikation af sygdomme og helbredsrelaterede tilstande (nyt vindue)
Registrering af fraflyttede borgere
Det er kun muligt at foretage registreringer på borgere med bopæl i egen kommune. Hvis borgeren bor i anden kommune skal informationer om den enkelte borger sendes via en sikker mail til star@star.dk med Att.: Mette Gregers Jensen i emnefeltet.
Spørgsmål til løsningen
Du kan i vedlagte dokument få svar på spørgsmål, som du måtte have:
Spørgsmål og svar til indberetning af opgørelser af seniorpensionssager (pdf) (nyt vindue)
Er der yderligere spørgsmål til indholdet af skemaet kan følgende kontaktes:
Mette Gregers Jensen, e-mail: mgj@star.dk, telefon 72 21 77 65.