Svar 28-05-20 - ikke længere gældende:
Den særlige undtagelse gælder i de tilfælde, hvor der kan siges at være tale om ’teknisk umulighed’. Hvis en borger ikke er i besiddelse af eller er i stand til at betjene en telefon, tablet, computer mv. og derfor heller ikke er i stand til at deltage i en telefonisk/digital samtale, vil borgeren efter en konkret vurdering godt kunne være omfattet af begrebet ’teknisk umulighed’, men generelle kognitive eller sproglige barrierer er ikke omfattet af begrebet. Jobcenteret skal medtage oplysninger om en borgers eventuelle kognitive udfordringer i den rimelighedsvurdering, der skal foretages forud for hver afgivelse af tilbud m.v.
Svar 28-05-20 - ikke længere gældende:
Det er styrelsens opfattelse, at kommunen må henholde sig til de oplysninger, som borgeren giver. Kommunen skal dog altid foretage en konkret vurdering, og kommunen kan i denne vurdering eksempelvis lægge vægt på, om borgeren fx benytter en telefon til at kontakte kommunen for at informere om, at borgeren reelt ikke har adgang til en telefon. I et sådant tilfælde bør kommunen – efter styrelsens opfattelse – gå i dialog med borgeren om borgerens konkrete muligheder for at deltage i telefonisk/digital samtale.
Svar 30-03-20 - ikke længere gældende:
Dele af beskæftigelsesindsatsen er midlertidigt suspenderet. Det betyder bl.a., at den lediges forpligtigelse til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet suspenderes.
Med ”rådighed for arbejdsmarkedet” menes i denne forbindelse borgerens indsats for at få et ordinært job. Det omfatter jobsøgning og deltagelse i den aktive beskæftigelsesindsats (kontaktforløb, tilbud mm.).
De grundlæggende betingelser for at få en given ydelse skal fortsat være opfyldt.
For dagpengemodtagere betyder dette, at de for at få eller bevare retten til dagpenge skal være ledige, have bopæl og ophold i Danmark, opfylde anciennitetskravet for medlemskab af a-kassen, opfylde indkomst- eller beskæftigelseskravet (for a-kassemedlemmer, der ikke er indplaceret i en dagpengeperiode) eller ikke have opbrugt dagpengeretten (for a-kassemedlemmer, der er indplaceret i en dagpengeperiode), være tilmeldt hos jobcenteret som arbejdssøgende og fortsat have tilgængelige, godkendte cv-oplysninger på Jobnet (hvis de er gjort tilgængelige før den 12. marts 2020).
For personer, der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, herunder hjælp i kontanthjælpssystemet, ressourceforløbsydelse under ressourceforløb, ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb eller ledighedsydelse, betyder det, at de for at få eller bevare retten til ydelse skal opfylde de grundlæggende betingelser for at kunne modtage den pågældende ydelse. For alle ydelser efter lov om aktiv socialpolitik betyder det blandt andet, at personen skal have bopæl og ophold i Danmark.
Svar 24-03-20 - ikke længere gældende:
Ja, ledige bør fortsat søge job i suspensionsperioden, og jobcentrene bør fortsat understøtte målrettede og effektive match mellem ledige og arbejdsgivere ved, at jobcenteret – fx telefonisk eller digitalt – orienterer ledige om ledige job eller ved, at jobcenteret sætter arbejdsgivere og ledige i forbindelse med hinanden.
Jobcentrene og a-kasserne opfordres dermed til fortsat at bistå arbejdsgivere med rekruttering, herunder ved at ledige opfordres til at søge de jobmuligheder, som fortsat er på arbejdsmarkedet.
De ledige vil dog ikke kunne sanktioneres i suspensionsperioden, hvis de ikke er (tilstrækkelig) aktivt jobsøgende eller undlader at tage imod tilbud om ansættelse.
Svar 23-03-20 - ikke længere gældende:
I suspensionsperioden gælder følgende regler ift. selvforskyldt ledighed ved ophør af ordinært eller støttet beskæftigelse:
- Ydelsesmæssige konsekvenser af ophør i ordinært arbejde i suspensionsperioden følger de almindelige, hidtidigt gældende regler.
- Henvisning til arbejde suspenderes i suspensionsperioden. Jobcentrene (og a-kasserne) kan dog understøtte målrettede og effektive match mellem ledige og arbejdsgivere ved, at jobcenteret orienterer ledige om ledige job eller ved, at jobcenteret sætter arbejdsgivere og ledige i forbindelse med hinanden. Da der i suspensionsperioden ikke bliver henvist til job, kan der heller ikke gives en sanktion for selvforskyldt ledighed ved afslag på henvist arbejde.
- Ophør i tilbud i suspensionsperioden får ikke ydelsesmæssige konsekvenser. Det gælder også, selvom tilbuddet er påbegyndt før suspensionsperioden, og der har været enighed mellem jobcenter, arbejdsgiver og borgeren om at fortsætte tilbuddet. Dette fremgår af § 5 i bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19.
Svar 08-06-20 - ikke længere gældende:
Et informeret samtykke er i denne henseende et samtykke, der er afgivet af borgeren på grundlag af fyldestgørende information fra kommunen om borgerens rettigheder og pligter ved samtykkets afgivelse, herunder samtykkets rækkevidde, indhold og konsekvenser mv. Ved et informeret samtykke sikres det, at kommunen giver borgeren de informationer, som borgeren har brug for, for at kunne træffe et valg på et oplyst grundlag.
Et uigenkaldeligt samtykke er et samtykke, der ikke senere kan tilbagekaldes.
I den konkrete bestemmelse (§ 5) er kommunens pligt til at indhente et ”informeret og uigenkaldeligt samtykke til fysisk fremmøde” fra borgeren således et udtryk for, at borgeren ikke kan forpligtes til at stå til rådighed for aktiviteter, der forudsætter fysisk fremmøde, jf. § 2, før et sådant samtykke er afgivet. Det er med andre ord et udtryk for, at kommunen skal sikre, at den har vejledt borgeren om samtykkets rækkevidde, indhold, konsekvenser mv., og om det faktum, at samtykket ikke kan tilbagekaldes, når det først er afgivet.
Der er ikke formkrav til samtykkets afgivelse, men for at være gyldigt, skal samtykket leve op til ovenstående, og kommunen skal kunne dokumentere dette.
Svar 03-07-20 - ikke længere gældende:
Det er STAR’s opfattelse, at en person, der vælger at rejse til lande, hvortil udrejse frarådes, under den helt særlige situation med udbruddet af covid-19 i verden, generelt må anses for at være fuldt ud vidende om myndighedernes opfordring om ikke at rejse til disse lande. Tilsvarende er det STAR´s opfattelse, at personen må være fuldt ud vidende om myndighedernes kraftige opfordring til at holde sig hjemme i 14 dage (hjemmeophold) efter hjemkomst fra disse lande, hvis man trods anbefalingen om det modsatte alligevel rejser ud.
På den baggrund anses en kontanthjælpsmodtager dermed for fuldt ud oplyst om, at pågældende ikke bør rejse til de respektive lande, og at vedkommende bør opholde sig hjemme i 14 dage efter hjemkomsten, hvis vedkommende på trods af myndighedernes opfordringer alligevel rejser ud.
Uanset, at der er tale om en anbefaling om hjemmeophold, skal kommunen efter STAR’s opfattelse anse 14 dages hjemmeophold for påkrævet. STAR har kontaktet Sundhedsstyrelsen, som har oplyst, at uanset om personen lader sig teste for covid-19 efter hjemkomsten, og resultatet er, at personen findes negativ, er anbefalingen fortsat hjemmeophold i 14 dage. Dette betyder, at kontanthjælpsmodtageren ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden. Møder kontanthjælpsmodtageren frem i tilbud m.v. under perioden, kan det indebære en smitterisiko for andre personer.
I de tilfælde, hvor en kontanthjælpsmodtager har valgt at rejse ud trods myndighedernes anbefalinger, må de efterfølgende 14 dages hjemmeophold anses for selvforskyldt, og en kontanthjælpsmodtager må således anses for selv at have valgt, at vedkommende ikke vil stå til rådighed i de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare.
Den enkelte persons selvforskyldte hjemmeophold, der er en direkte følge af pågældendes adfærd, får efter STAR’s opfattelse den retsvirkning, at personen ikke har ret til hjælp i kontanthjælpssystemet i perioden, idet den grundlæggende betingelse i kontanthjælpssystemet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet efter § 13, i lov om aktiv socialpolitik, ikke er opfyldt. Det er dermed STAR’s opfattelse, at personen med sin adfærd har frasagt sig hjælp i de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare, uanset om personen tilkendegiver, at pågældende vil stille sig til rådighed i perioden, idet personen kan udgøre en smitterisiko.
Personer, der modtager hjælp i kontanthjælpssystemet, bliver allerede ved ansøgningen om hjælpen vejledt om alle rettigheder og pligter som følge af loven, herunder om forpligtelsen til at stå til rådighed efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik. Kontanthjælpsmodtageren bliver således allerede ved ansøgning om hjælpen tilstrækkeligt vejledt om konsekvenserne ved ikke at stå til rådighed mv.
Hvis begge ægtefæller modtager kontanthjælp, skal begge ægtefæller stå til rådighed som følge af den gensidige forsørgelsespligt mellem ægtefæller i kontanthjælpssystemet. En ægtefælle kan derfor ikke frasige sig kontanthjælpen uden, at det får tilsvarende virkning for hjælpen til den anden ægtefælle. Således kan den anden ægtefælle heller ikke modtage kontanthjælp i de 14 dage, som hjemmeopholdet varer, uanset om vedkommende selv bør holde sig hjemme eller ej.
Svar 03-07-20 - ikke længere gældende:
Det er STAR’s opfattelse, at en person, der vælger at rejse til lande, hvortil udrejse frarådes, under den helt særlige situation med udbruddet af covid-19 i verden, generelt må anses for at være fuldt ud vidende om myndighedernes opfordring om ikke at rejse til disse lande. Tilsvarende er det STAR´s opfattelse, at personen må være fuldt ud vidende om myndighedernes kraftige opfordring til at holde sig hjemme i 14 dage (hjemmeophold) efter hjemkomst fra disse lande, hvis man trods anbefalingen om det modsatte alligevel rejser ud.
På den baggrund anses en kontanthjælpsmodtager dermed for fuldt ud oplyst om, at pågældende ikke bør rejse til de respektive lande, og at vedkommende bør opholde sig hjemme i 14 dage efter hjemkomsten, hvis vedkommende på trods af myndighedernes opfordringer alligevel rejser ud.
Uanset, at der er tale om en anbefaling om hjemmeophold, skal kommunen efter STAR’s opfattelse anse 14 dages hjemmeophold for påkrævet. STAR har kontaktet Sundhedsstyrelsen, som har oplyst, at uanset om personen lader sig teste for covid-19 efter hjemkomsten, og resultatet er, at personen findes negativ, er anbefalingen fortsat hjemmeophold i 14 dage. Dette betyder, at kontanthjælpsmodtageren ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden. Møder kontanthjælpsmodtageren frem i tilbud m.v. under perioden, kan det indebære en smitterisiko for andre personer.
I de tilfælde, hvor en kontanthjælpsmodtager har valgt at rejse ud trods myndighedernes anbefalinger, må de efterfølgende 14 dages hjemmeophold anses for selvforskyldt, og en kontanthjælpsmodtager må således anses for selv at have valgt, at vedkommende ikke vil stå til rådighed i de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare.
Den enkelte persons selvforskyldte hjemmeophold, der er en direkte følge af pågældendes adfærd, får efter STAR’s opfattelse den retsvirkning, at personen ikke har ret til hjælp i kontanthjælpssystemet i perioden, idet den grundlæggende betingelse i kontanthjælpssystemet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet efter § 13, i lov om aktiv socialpolitik, ikke er opfyldt. Det er dermed STAR’s opfattelse, at personen med sin adfærd har frasagt sig hjælp i de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare, uanset om personen tilkendegiver, at pågældende vil stille sig til rådighed i perioden, idet personen kan udgøre en smitterisiko.
Personer, der modtager hjælp i kontanthjælpssystemet, bliver allerede ved ansøgningen om hjælpen vejledt om alle rettigheder og pligter som følge af loven, herunder om forpligtelsen til at stå til rådighed efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik. Kontanthjælpsmodtageren bliver således allerede ved ansøgning om hjælpen tilstrækkeligt vejledt om konsekvenserne ved ikke at stå til rådighed mv.
Hvis begge ægtefæller modtager kontanthjælp, skal begge ægtefæller stå til rådighed som følge af den gensidige forsørgelsespligt mellem ægtefæller i kontanthjælpssystemet. En ægtefælle kan derfor ikke frasige sig kontanthjælpen uden, at det får tilsvarende virkning for hjælpen til den anden ægtefælle. Således kan den anden ægtefælle heller ikke modtage kontanthjælp i de 14 dage, som hjemmeopholdet varer, uanset om vedkommende selv bør holde sig hjemme eller ej.
Svar 01-09-20 - ikke længere gældende:
En person, der modtager ledighedsydelse skal stå til rådighed. Det betyder, jf. § 75, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, at en person, der modtager ledighedsydelse, aktivt skal udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob.
En modtager af ledighedsydelse, der holder sig hjemme i de første 14 dage efter hjemkomst fra et land, som Udenrigsministeriet (UM) fraråder at rejse til, står ikke til rådighed for arbejdsmarkedet i denne periode, og har derfor ikke ret til ledighedsydelse i denne periode.
Hvis en ledighedsydelsesmodtager rejser til et af de lande, som Udenrigsministeriet (UM) fraråder at rejse til, er der begrundet tvivl om rådigheden, fordi ledighedsydelsesmodtageren bør følge sundhedsmyndighedernes opfordring om at holde sig hjemme i 14 dage efter hjemkomst.
Uanset, at der er tale om en anbefaling om hjemmeophold, skal kommunen efter STAR’s opfattelse anse 14 dages hjemmeophold for påkrævet. STAR har kontaktet Sundhedsstyrelsen, som har oplyst, at uanset om personen lader sig teste for covid-19 efter hjemkomsten, og resultatet er, at personen findes negativ, er anbefalingen fortsat hjemmeophold i 14 dage. Dette betyder, at ledighedsydelsesmodtageren ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet i perioden. Møder vedkommende op til jobsamtale m.v. under perioden, kan det indebære en smitterisiko for andre personer.
Det er STAR’s opfattelse, at ledighedsydelsesmodtageren i det pågældende tilfælde med sin adfærd har accepteret risikoen for smitte med covid-19. Uanset, at der er tale om en anbefaling om at undlade udrejse til de pågældende lande, skal kommunen efter STAR’s opfattelse anse det som svarende til et forbud mod at udrejse til disse lande.
Som direkte følge deraf må sygdommen med covid-19 i disse situationer anses for selvforskyldt, og en ledighedsydelsesmodtager må anses for at have valgt ikke at stå til rådighed i en periode svarende til de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare, idet den grundlæggende betingelse om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet efter § 75, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, ikke er opfyldt.
Det er dermed STAR’s opfattelse, at personen med sin adfærd har frasagt sig hjælp i de 14 dage, som hjemmeopholdet bør vare, uanset at sygdom derudover anses som en rimelig grund til ikke at stå til rådighed.
Svar 28-04-21 - ikke længere gældende:
Der er i bekendtgørelse om genåbning og forsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19 (bekendtgørelse nr. 646 af 13. april 2021), som ophæves den 16. maj 2021, ikke fastsat regler om brug af covid-19 test som led i den aktive beskæftigelsesindsats. Det er dog styrelsens opfattelse, at i det omfang tilbudsstedet stiller krav om covid-19 test forud for fremmøde og deltagelse i et tilbud, skal personen lade sig teste for at opfylde sin rådighedsforpligtelse efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas. Styrelsen følger hertil de til enhver tid gældende regler og retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, og dermed vil personer, som af medicinske årsager og/eller som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse er undtaget fra de generelle testkrav, have en rimelig grund til at afvise tilbud, hvor deltagelse er betinget af en forudgående covid-19 test.
Hvis covid-19 test alene er en anbefaling forud for fremmøde og deltagelse i tilbud, og personen ikke lader sig teste, har manglende covid-19 test ikke betydning for personens rådighedsforpligtelse.
Styrelsen henviser til Sundhedsstyrelsens hjemmeside for yderligere om situationer for undtagelse af testkrav m.v.
Sundhedsstyrelsens hjemmeside: Hvornår du skal testes (nyt vindue)
Overholdelse af testkravet som led i opfyldelse af rådighedsforpligtelsen gælder imidlertid alene for tilbud, som borgeren er forpligtet til at deltage i. Der henvises i den forbindelse til § 1, stk. 3 og § 1, stk. 4 i ovennævnte bekendtgørelse om genåbning og forsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19.
Svar 16-06-20 - ikke længere gældende:
Efter styrelsens opfattelse vil vurderingen af udeblivelse fra en digital samtale på mange måder kunne bedømmes efter samme parametre som udeblivelse fra en samtale med fysisk fremmøde (eksempelvis hvor lang tids forsinkelse accepteres mv.). Kommunen skal derfor anvende samme principper for vurderingen, som ved en situation ved fysisk fremmøde.
Ved vurderingen kan kommunen bl.a. lægge vægt på, om personen er udsat for ’teknisk umulighed’. Hvis en borger ikke er i besiddelse af eller er i stand til at betjene en telefon, tablet, computer mv. og derfor heller ikke er i stand til at deltage i en telefonisk/digital samtale, vil borgeren efter en konkret vurdering godt kunne være omfattet af begrebet ’teknisk umulighed’, men generelle kognitive eller sproglige barrierer er ikke omfattet af begrebet. Jobcenteret skal medtage oplysninger om en borgers eventuelle kognitive udfordringer i den rimelighedsvurdering, der skal foretages forud for hver afgivelse af tilbud m.v.
Tidligere gældende svar
Svar 28-05-20 - ikke længere gældende:
Efter styrelsens opfattelse vil vurderingen af udeblivelse fra en digital samtale på mange måder kunne bedømmes efter samme parametre, som udeblivelse fra en samtale med fysisk fremmøde (eksempelvis hvor lang tids forsinkelse accepteres mv.) Kommunen skal derfor anvende samme principper for vurderingen, som ved en situation ved fysisk fremmøde.
Svar 16-06-20 - ikke længere gældende:
Som det fremgår af genåbningsbekendtgørelsen skal kommunernes vejledning ske efter reglerne i bl.a. § 35 i lov om aktiv socialpolitik.
Det fremgår af § 35, stk. 1, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at har kommunen ikke vejledt en person, jf. 2. og 3. pkt., inden indkaldelsen til den første jobsamtale efter anmodning om hjælp, kan kommunen, når den indkalder personen til den første jobsamtale, vejlede personen skriftligt om, at personen skal møde til jobsamtalen, og at hvis personen udebliver uden rimelig grund fra jobsamtalen, vil personen blive sanktioneret med en sanktionssats for hver dag, personen udebliver.
I forbindelse med indkaldelsen til første jobsamtale skal således fremgå af indkaldelsen, at hvis personen udebliver fra samtalen, vil kommunen træffe afgørelse om fradrag i hjælpen med en sanktionssats efter § 35, stk. 4, for hver dag, som personen udebliver fra samtalen. Kommunen vil således ved første jobsamtale kunne træffe afgørelse om sanktion uanset, at vejledningen ikke er blevet drøftet og gennemgået med personen, jf. § 35, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Reglerne i § 35, stk. 1, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse i forhold til telefonisk eller digital vejledning. Det betyder, at kommunen ved den skriftlige indkaldelse af personen til den telefoniske eller digitale samtale, hvor kommunen agter at give personen vejledning om alle rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner forbundet med hjælpen, jf. § 35, stk. 1, skal oplyse personen om, at personen har pligt til at møde til samtalen/vejledningen, og at personen vil få en sanktion med en sanktionssats for hver dag, personen udebliver, jf. § 35, stk. 4, hvis personen uden rimelig grund udebliver fra jobsamtalen/vejledningen.
Ved udeblivelse fra en telefonisk eller digital jobsamtale skal kommunen foretage en konkret og individuel vurdering af, om borgeren havde en rimelig grund til ikke at deltage i den digitale eller telefoniske vejledningssamtale, jf. § 35, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
Hvis kommunen vurderer, at der ikke foreligger en rimelig grund til ikke at deltage, jf. § 13, stk. 7 eller 15, i lov om aktiv socialpolitik, skal personen have en sanktion, jf. § 35, stk. 4, med en sanktionssats pr. dag, hvor personen er udeblevet fra.
Svar 28-05-20 - ikke længere gældende:
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik skal jobcentret som en del af en rimelighedsvurdering forud for afgivelse af tilbud mv., som borgeren skal stå til rådighed for, tage højde for den enkelte borgers konkrete situation, herunder borgerens helbredsmæssige situation. Således skal det sikres det, at borgeren fra start får en indsats, som den pågældende har forudsætninger for og pligt til at deltage i. Det er styrelsens vurdering, at denne konkrete og individuelle vurdering blandt andet må indebære en stillingtagen til sundhedsmyndighedernes generelle retningslinjer på området, herunder også de hensyn, der ligger til grund for Aftale om udmøntning af reserve til den særlige risikogruppe, hvoraf det bl.a. fremgår, at der i tvivlstilfælde må indhentes såvel læge- som arbejdsgivererklæring om, at sundhedsmyndighedernes retningslinjer for den særlige risikogruppe kan overholdes.
Svar 30-11-2021- ikke længere gældende:
- I det omfang der stilles krav om fremvisning af et gyldigt coronapas i forbindelse med virksomhedsrettede tilbud som fx virksomhedspraktik og løntilskud, skal dagpengemodtagere kunne fremvise et gyldigt coronapas for at opfylde deres rådighedsforpligtelse.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Det bemærkes, at dagpengemodtagere, der er i virksomhedspraktik ikke er ansatte og dermed ikke omfattede af de almindelige ansættelsesretlige regler. Uanset at en dagpengemodtager i virksomhedspraktik ikke er ansat, skal pågældende følge de almindelige regler, der gælder for ansatte på arbejdspladsen, herunder retningslinjer om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen. Hvis en dagpengemodtager ikke retter sig efter de retningslinjer, der er på arbejdspladsen, og virksomhedspraktikken af den grund afbrydes eller ikke påbegyndes, gælder de almindelige regler om selvforskyldt ledighed. - Hvis en dagpengemodtagere ikke kan eller vil fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, og tilbuddet af den grund afbrydes, ville dagpengemodtageren skulle sanktioneres efter de gældende regler om selvforskyldt ledighed. A-kassen vil i disse situationer også skulle rådighedsvurdere medlemmet med henblik på at afklare om, medlemmet står til rådighed for et tilstrækkeligt stort arbejdsmarked, når medlemmet ikke kan eller vil fremvise coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer. - Tilsvarende vil dagpengemodtagere, der afviser henvist arbejde på grund af krav om fremvisning af et gyldigt coronapas, skulle sanktioneres efter de gældende regler om selvforskyldt ledighed. A-kassen vil også i disse situationer skulle rådighedsvurdere medlemmet med henblik på at afklare om, medlemmet står til rådighed for et tilstrækkeligt stort arbejdsmarked, når medlemmet ikke kan eller vil fremvise coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat, elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".
Svar 30-11-2021 - ikke længere gældende:
- I det omfang der stilles krav om fremvisning af et gyldigt coronapas i forbindelse med virksomhedsrettede tilbud som fx virksomhedspraktik og løntilskud, skal dagpengemodtagere kunne fremvise et gyldigt coronapas for at opfylde deres rådighedsforpligtelse.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Det bemærkes, at dagpengemodtagere, der er i virksomhedspraktik ikke er ansatte og dermed ikke omfattede af de almindelige ansættelsesretlige regler. Uanset at en dagpengemodtager i virksomhedspraktik ikke er ansat, skal pågældende følge de almindelige regler, der gælder for ansatte på arbejdspladsen, herunder retningslinjer om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen. Hvis en dagpengemodtager ikke retter sig efter de retningslinjer, der er på arbejdspladsen, og virksomhedspraktikken af den grund afbrydes eller ikke påbegyndes, gælder de almindelige regler om selvforskyldt ledighed. - Hvis en dagpengemodtagere ikke kan eller vil fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, og tilbuddet af den grund afbrydes, ville dagpengemodtageren skulle sanktioneres efter de gældende regler om selvforskyldt ledighed. A-kassen vil i disse situationer også skulle rådighedsvurdere medlemmet med henblik på at afklare om, medlemmet står til rådighed for et tilstrækkeligt stort arbejdsmarked, når medlemmet ikke kan eller vil fremvise coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer. - Tilsvarende vil dagpengemodtagere, der afviser henvist arbejde på grund af krav om fremvisning af et gyldigt coronapas, skulle sanktioneres efter de gældende regler om selvforskyldt ledighed. A-kassen vil også i disse situationer skulle rådighedsvurdere medlemmet med henblik på at afklare om, medlemmet står til rådighed for et tilstrækkeligt stort arbejdsmarked, når medlemmet ikke kan eller vil fremvise coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat, elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".
Svar 30-11-2021- ikke længere gældende:
- I det omfang et tilbudssted eller arbejdsgiver stiller krav om fremvisning af et gyldigt coronapas i forbindelse med deltagelse i et tilbud, fx virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud mv., eller påbegyndelse af arbejde, som personen er henvist til, skal den pågældende kunne fremvise et gyldigt coronapas for at opfylde sin rådighedsforpligtelse efter §§ 13, 69 og 69 k i lov om aktiv socialpolitik.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer. - Hvis en kontanthjælpsmodtager m.v. eller en ressourceforløbsydelsesmodtager ikke kan eller vil fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, og tilbuddet/arbejdet af den grund bringes til ophør/ikke påbegyndes, ville personen skulle sanktioneres efter de gældende regler.
Personer, der er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer, vil have en rimelig grund til at afvise et tilbud/arbejde, hvor deltagelse er betinget af en forudgående covid-19 test.
Hvis covid-19 test alene er en anbefaling forud for deltagelse i tilbud/påbegyndelse af arbejde, og personen ikke lader sig teste, har manglende covid-19 test ikke betydning for personens rådighedsforpligtelse.
Overholdelse af testkravet eller kravet om coronapas som led i opfyldelse af
rådighedsforpligtelsen gælder alene for et tilbud/arbejde, som borgeren er forpligtet til at deltage i.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat, elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".
Svar 30-11-2021- ikke længere gældende:
I det omfang der stilles krav om fremvisning af et gyldigt coronapas på en arbejdsplads, vil ansøger om hjælp eller modtager af ressourceforløbsydelse, der bliver bortvist fra arbejdspladsen for ikke at kunne eller ville fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, skulle sanktioneres efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de
nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter
de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat,
elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".
Svar 30-11-2021- ikke længere gældende:
- I det omfang et tilbudssted eller arbejdsgiver stiller krav om fremvisning af et gyldigt coronapas i forbindelse med deltagelse i fx et tilbud om virksomhedspraktik eller påbegyndelse af et rimeligt tilbud om fleksjob, som personen er henvist til, skal den pågældende kunne fremvise enten et gyldigt coronapas for at opfylde sin rådighedsforpligtelse efter § 75 i lov om aktiv socialpolitik.
Personer, der er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer, vil have en rimelig grund til at afvise et tilbud/arbejde, hvor deltagelse er betinget af en forudgående covid-19 test.
Hvis en ledighedsydelsesmodtager ikke kan eller vil fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, og tilbuddet af den grund afbrydes eller et rimeligt fleksjob ikke påbegyndes, vil personen skulle sanktioneres efter de gældende regler. Jobcenteret skal samtidig sikre, at ledighedsydelsesmodtageren opfylder de øvrige rådighedsforpligtelser, herunder er aktivt jobsøgende.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Hvis covid-19 test alene er en anbefaling forud for deltagelse i tilbud eller påbegyndelse af et henvist arbejde, og personen ikke lader sig teste, har manglende covid-19 test ikke betydning for personens rådighedsforpligtelse.
Overholdelse af testkravet eller kravet om coronapas som led i opfyldelse af rådighedsforpligtelsen gælder alene for tilbud, som borgeren er forpligtet til at deltage i.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat, elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".
Svar 30-11-2021- ikke længere gældende:
- I det omfang der stilles krav om fremvisning af et gyldigt coronapas på en arbejdsplads, vil fleksjobansat, der bliver bortvist fra arbejdspladsen for ikke at kunne eller ville fremvise et gyldigt coronapas, fx fordi personen nægter at lade sig teste, skulle sanktioneres efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik.
- Jobcenteret vil vejlede personen om, at hvis personen er ledig og modtager ledighedsydelse, skal personen fortsat opfylde sine rådighedsforpligtelser, herunder være aktivt jobsøgende. Jobcenteret skal samtidig sikre, at ledighedsydelsesmodtageren opfylder de øvrige rådighedsforpligtelser, herunder er aktivt jobsøgende.
Dette gælder dog ikke, hvis personen er undtaget fra testkrav og kravet om coronapas efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Definitionen på et coronapas følger den til enhver tid gældende definition i de nugældende regler om coronapas, som er udstedt i medfør af epidemiloven. Efter de gældende regler kan dokumentationen både foreligge i papirformat, elektronisk eller ved fremvisning af sundhedsmyndighedernes app "Coronapas".